Tudta-e Ön, hogy Gyula egyetlen, full-színes, keménytábla-borítós Útikönyvét a HISZI-MAP Kft. adta ki 2004-ben és 2008-ban is?
Az alábbiakban adalékokat, megjegyzéseket írunk a Gyula-Útikönyv kiadásának körülményeiről. A 4 külön kötetben (magyarul, angolul, németül és románul) kiadott Gyulai Útikönyvünk a mai napig több szempontból is „messzeföldön” egyedülálló.
A Gyula Útikönyv elkészítésének okai
Az 1990-es évek óta működő Térképboltunkban számtalan turista keresett Gyuláról városi útikalauzt. Mivel cégünk meghatározó tevékenysége volt a magyarországi és romániai térképkiadás, jó ideig nem akartuk felvállalni egy profi Gyulai Útikönyv elkészítését. Évekig jeleztük az illetékeseknek, hogy a várost nagy károk érik amiatt, hogy turisták ezrei nem találnak rendszerezett, útvonalak szerint feldolgozott, történeti, idegenforgalmi útikönyvet. Gyuláról úgy mentek haza, hogy nem tudták, hol jártak.
Felkutattunk, s évekig árusítottunk 1980-as évekből megmaradt, elfekvő gyulai magyar- és német nyelvű, fekete-fehér városismertető kiadványokat, hogy legalább valamit olvashassanak Gyuláról a turisták.
Miután a „Hivatal” nem „harapott” a várost érintő igényre, egy év „érlelés” után 2003-ban belevágtunk a nagy munkába.
Cégünk munkatársainak a Magyarországon és Romániában zajló országos térképes projektjeink miatt sem ideje, sem energiája nem volt az útikönyv szövegeinek megírásához, ezért Göndöcs Péter ügyvezető a város régi nagy „öregeit”, Dr. Czeglédi Imrét és Dr. Szabó Ferencet kérte fel a szövegek megírására és lektorálására.
Mivel a Gyulai Várnak éppen ekkor folyt a teljes felújítása és a Vármúzeum átalakítása, ezért a tervek leírására Dr. Havassy Pétert, a múzeum igazgatóját kértük fel. Ekkor még nem volt Kossuth téri és belvárosi átalakítás sem.
A Gyulai Városi Útikalauzunknak a
koncepciója szerint rengeteg gyönyörű fényképet kellett tartalmaznia. Ezért a fotók elkészítésére a város legjobb fotósait kértük fel, és az ő fotóikból válogattuk ki a „legütősebbeket”.
A
Gyula Útikalauzának meghatározó koncepcionális alapjává tettük, hogy mindazt a tudást amit 15 év alatt, mint Magyarország meghatározó térképkiadója kitaláltunk – megtanultunk – a Gyula Városi Útikalauzunk minden információját részletes térképes szelvényeink alapján lehet a leghatékonyabban feldolgozni. A turistáknak, valamint a város lakosságának is egyformán nagy szüksége volt arra, hogy megismerjék Gyula városát. A látványosságoknak, turista-útvonalaknak a használata leghatékonyabban térképi alapon történhet. Ezt csak kevés Útikönyv szerkesztői ismerik fel.
A Gyula Útikönyv missziója
Cégünk, mint kereskedő (Térképboltunk) szembesült a Gyulai Útikalauz hiányával. Évekig bosszankodtunk a várost ért károk miatt.
A város érdeke, – a Gyula városa által meghatározott információkat tartalmazó, a Gyula városa által kiadott Útikönyv elkészítésének szükségessége – passzív polgárként bosszankodva akár el is engedhettük volna ezt a feladatot. Ehelyett a
missziót vállalt: több mint 10 millió Ft-nyi költséget magára vállalva, 4 külön kötetben világszínvonalú útikönyvet tett le Gyula városának jelképes asztalára.
Gyula város cégei felismerték az Útikönyv szükségességét, így az önköltségek egy részét céges reklámokkal tudtuk finanszírozni.
Végül a 4 kötetnyi (a legjobb nyomdai technológiával készülő) útikönyvekből elővásárolt valamennyi kész példányt cégünktől a város. Tény, hogy Gyula városának érdekében egy magáncég nagy anyagi- és szellemi áldozatot hozott, ugyanis az-az összeg, amit az útikönyvek elkészítésébe fektettünk (szövegírók munkadíja, fotók jogdíja, nyomda költség, stb., és a cégünk eredeti szaktudásán alapuló számtalan, szerkesztéssel töltött idő és energia) jóval nagyobb költséget tesz ki, mint amit az eladott könyv-példányokból sok év alatt valaha is visszakapunk.
A mai világban egy jó minőségű Útikönyv egy ekkora városban nem rentábilis üzleti befektetés, hanem a szeretett város számára elvégzett misszió. Cégünket a jól végzett munka öröme, a kreatív alkotás végeredménye, és Gyula városának szeretete motiválta.
A magyar- és a külföldi turisták elismerése a kárpótlás az anyagi befektetésért – sokak szerint az ország egyik legjobb városi Útikalauzát kapták kézbe Gyulán. Ma sem sokan tudják, hogy a HISZI-MAP-nak ezek a városi kötetei nem üzleti befektetések, hanem anyagi szinten veszteséget hozó, de a város számára számtalan elismerést okozó kiadványok.
Ezért történhetett meg az, hogy 2008-ban már a felújított Vár, és az időközben teljesen megújult belváros okán újra kiadtuk a városhoz tartozó néhány település ismertetőjével kibővített Gyula és környéke útikalauzunkat. A frissített és bővített Gyula útikönyvünk újra 4 különböző verzióban: magyar-, angol-, német- és román kötetben jelent meg.
Gyula Útikönyvünkből jelentős mennyiségű ingyenes példányt adtunk ajándékba többek között városunk testvérvárosaiba induló diákjainak, zenészeinek, valamint a Gyulai és Megyei Könyvtáraknak is.
Azt gondoljuk, hogy ezekkel a tetteinkkel számos alkalommal segítettük Gyula városát önzetlenül.
Útikönyvünk gyulai fotók és könyvek reneszánszát indította el
2×4 külön kötetben kiadott Gyulai Útikönyvünkkel olyan hullámot indítottunk el a városról szóló tematikus könyvek kiadásában, ami a Könyveink megjelentetése előtt egyáltalán nem létezett. A mi Útikönyveinkben megjelent szebbnél-szebb fotó előtt alig voltak a városról fénykép-sorozatok. Azóta viszont fotós könyvek, tematikus könyvek, Facebook fotó-sorozatok és gyulai internetes fotó albumok sora indult el.
Ennek a virágzásnak, és az ezt elindító útikönyveink inspiráló hatásának szívből örülünk és büszkék vagyunk rá.
Ha tetszett cikkünk, kérjük ossza meg, hogy mások is tájékozottabbak lehessenek!!!
Következik a Gyulai Vár c. könyvünk történetének ismertetése!


2004-ben Göndöcs Péter, a 


Göndöcs Péter ügyvezető, mondhatjuk egyszemélyes ötletgazda és marketing szakember a rendszerváltással egy időben indította el vállalkozását. Saját bőrén tanulva a magyar kapitalizmust, több szálon tartotta fenn a céget, amely a magyar térképészet fellegvárává nőtte ki magát. Felismerte, hogy az akkor semmiből felbukkanó vállalkozásoknak reklámra van szükségük. A tevékenységi kör kezdetben főképp ezt a vonalat képviselte: reklámmal szervezett fali naptárakat, saját reklámújságot és egyéb marketing kiadványokat jelentetett meg.
Akkoriban a térképészeti tevékenység még nem tudta volna fenntartani a semmiből létrejött kis céget, így az anyagiak miatt is fontos volt a melléktevékenységek végzése. Üzlethelyiség nélkül, teljesen a nulláról, kommunikációs eszközök hiányában kellett elindulni. Az üditőital-sűrítmény forgalmazástól a társkeresésig, jószágközvetítéstől a gépkocsi alkatrész eladásig mindennel foglalkozott. Ez a sok-sok dolog segített abban, hogy elindulhasson az első térkép elkészítése: a Gyula térkép.
Az 1994 őszén Kft.-vé alakult vállalkozás új célt tűzött ki: elkészíti az ország valamennyi (3150) településének térképét. Ezt más térképkiadó cég sem akkor, sem azóta nem merte felvállalni. Mivel egyesével ez lehetetlen vállalkozásnak tűnt, ezért egyszerre sok település térképének elkészítése és egy kiadványban történő megjelentetése jelentette a megoldást. Így született meg a Megyeatlasz koncepciója, amely minden, az adott megyében található település térképét tartalmazza, háromnyelvű településismertetővel, közérdekű információkkal és fényképekkel kiegészítve. 15 év alatt a 19 megye atlaszát 3-4-szer is újra kiadták, összesen kb. 300.000 Megyeatlasz-példányban.








